Onderzoekslocatie

Ga direct naar:

 

Inleiding onderzoekslocaties

Marktonderzoekbureaus, maar ook freelance marktonderzoekers, zijn vaak op zoek naar een onderzoekslocatie waar een kwalitatief onderzoek uitgevoerd kan worden. Er zijn ook marktonderzoeksbureaus die hiervoor zelf de mogelijkheden hebben. Het voordeel van het uitbesteden is dat alles professioneel geregeld wordt, waardoor je je als onderzoeker en opdrachtgever volledig op het onderzoek kunt focussen. Onderzoekslocaties worden veelal gebruikt voor groepsdiscussies en/of single interviews, maar ook andere soorten kwalitatief onderzoek zijn mogelijk.

 

onderzoekslocatieProfessionele en sfeervolle onderzoekslocatie

Wij adviseren de volgende professionele en sfeervolle onderzoekslocatie:
– MVB Den Haag
 

OnderzoekslocatieSoorten onderzoekslocaties

Verschillende organisaties bieden faciliteiten aan voor kwalitatief onderzoek. Zo is het mogelijk om ruimtes in een hotel of restaurant te huren voor de uitvoering van een onderzoek. Er zijn verspreid in Nederland ook gespecialiseerde organisaties die onderzoekslocaties aanbieden maar ook marktonderzoeksbureaus die hun eigen onderzoeksruimtes ter beschikking stellen. Zowel gespecialiseerde onderzoekslocaties als marktonderzoekbureaus hebben kennis van kwalitatief onderzoek en kunnen daardoor meedenken met de klant. Bij een professionele onderzoekslocatie zorgt een gastheer of gastvrouw ervoor dat alles goed wordt voorbereid voor het onderzoek, dat de respondenten netjes ontvangen worden en dat drinken, wat lekkers tussendoor, een lunch of avondmaal geserveerd wordt. De gastvrouwen en -heren zijn ervaren en kunnen snel inspelen op onvoorzienbare gebeurtenissen.

 

offerte aanvragen onderzoekslocatieOfferte voor marktonderzoek

Zoekt u een vakkundig en ervaren marktonderzoekbureau? Alles over marktonderzoek zoekt vrijblijvend en zonder kosten drie bij uw onderzoeksvraag passende onderzoeksbureaus.

Ontvang gratis 3 offertes

 

Meekijkruimte onderzoekMeekijken: tv, spiegelwand en streamen

Professionele onderzoekslocaties beschikken over alle nodige faciliteiten om een kwalitatief onderzoek soepel te laten verlopen. Er wordt vaak gebruik gemaakt van twee ruimtes: een meekijkruimte van waaruit onderzoekers en opdrachtgevers live mee kunnen kijken met het onderzoek, en een onderzoeksruimte waarin het daadwerkelijke onderzoek plaatsvindt. Het meekijken kan gebeuren via een camerasysteem en er zijn locaties waar via een spiegelwand met het onderzoek kan worden meegekeken.

Bij een professionele onderzoekslocatie zijn camera’s, televisies en microfoons van goede kwaliteit en zo ingesteld dat ze zo min mogelijk ruis oppikken. Het voordeel van meekijken via camera’s is dat beelden vanaf boven opgenomen worden, waardoor elke respondent goed te zien is. Er zijn locaties met meerdere camera’s waarbij meerdere camerastandpunten mogelijk zijn en hier tijdens het gesprek in gewisseld kan worden. Een locatie met een camerasysteem is hierdoor flexibeler dan een locatie met een spiegelwand.

Het voordeel van een spiegelwand is dat meekijkers zelf een focus kunnen aanbrengen, maar het nadeel is dat bij veel meekijkers of respondenten de één het zicht van een ander belemmert. Het nadeel van meekijken via een camera is dat je niet zelf een focus kunt aanbrengen; dat doet de camera voor jou.

Sommige locaties bieden ook de mogelijkheid om live met het onderzoek mee te kijken door middel van streaming faciliteiten. Met name voor opdrachtgevers kan dit veel tijd schelen, omdat ze niet naar de betreffende locatie hoeven te reizen. Zij kunnen het onderzoek vanuit elke locatie via een pc, laptop of tablet volgen.

Opnemen en notuleren

Vaak wordt het onderzoek opgenomen met camera’s zodat de groepsdiscussie of het interview achteraf nog eens teruggekeken kan worden vanaf een DVD, of via een download vanaf een beveiligde omgeving op het internet. Soms wordt ervoor gekozen om tijdens het onderzoek een notulist te laten notuleren, waardoor alle uitspraken achteraf letterlijk terug te lezen zijn.

Hulpmiddelen: van stiften, eye-tracking tot een keuken

Professionele onderzoekslocaties bieden tal van hulpmiddelen. Hierbij valt te denken aan flip-overs, beamers met projectieschermen, post-its, stiften, naambordjes, etc. Er zijn onderzoekslocaties die de beschikking hebben over een eigen keuken, die behalve qua catering ook bij productonderzoek met voedsel van pas kan komen. Er zijn ook onderzoekslocaties met mogelijkheden voor bijvoorbeeld eye-tracking. Op aanvraag kan een onderzoekslocatie ook zorgen voor de werving van respondenten, het inhuren van een notulist of het inschakelen van een regisseur of moderator.

Sfeer en uitstraling: voor ieder wat wils

De uitstraling en indeling van onderzoeksruimtes verschilt per onderzoekslocatie. Zo hebben sommige onderzoekslocaties een strakke en moderne uitstraling om de respondent zo min mogelijk af te leiden; andere locaties hebben de ruimtes juist huiselijk en comfortabel ingericht, waardoor de respondent zich meer op zijn gemak voelt en wellicht meer open het gesprek in gaat. De ruimtes zijn vaak flexibel in te delen, waardoor ook in kleinere groepjes aan opdrachten kan worden gewerkt. Het is verstandig om een onderzoeksruimte te selecteren die past bij het doel van het onderzoek en het type respondent. De medewerkers van een professionele onderzoekslocatie kunnen hierin adviseren.

Waar moet je op letten als je een onderzoekslocatie kiest?

Zoek je een ruimte voor kwalitatief onderzoek? Dan is het vooral belangrijk om te kijken waar de doelgroep die je voor ogen hebt zich bevindt. Respondenten willen niet (te) ver reizen. Maar ook de bereikbaarheid van de locatie voor jezelf en voor de opdrachtgever is goed om mee te nemen in de beslissing. Hoe zit het met de parkeergelegenheid en de bereikbaarheid met openbaar vervoer? De medewerkers van een professionele onderzoekslocatie kunnen hierin meedenken en je helpen het onderzoek op te zetten.

 

Meer Onderzoekslocaties.
Meer onderzoekslocaties

Bekijk een overzicht met onderzoekslocaties in Nederland.

Overzicht onderzoekslocaties Nederland.

 
 

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!