Bij een verpakkingsonderzoek wordt er onderzoek gedaan naar de aspecten van een product die tezamen de verpakking vormen. Voorbeelden van dit soort aspecten zijn:
Wij adviseren de volgende drie specialisten in verpakkingsonderzoek:
– Ivomar
– CheckMarket
– Novio Research
Wilt u een verpakkingsonderzoek uitvoeren? Zoekt u een vakkundig en ervaren marktonderzoekbureau? Alles over marktonderzoek zoekt drie bij uw onderzoeksvraag passende onderzoeksbureaus.
Bij een verpakkingsonderzoek is het zowel van belang dat er onderzoek wordt gedaan naar het product van een organisatie zelf als naar de producten van haar relevante concurrenten. Door deze resultaten met elkaar te vergelijken, kan er inzicht worden verkregen in het onderscheidende vermogen van een product ten opzichte van haar concurrenten. De vergelijking met concurrenten is niet het enige onderdeel van een verpakkingsonderzoek. Afhankelijk van de aard van het product, zal er ook gekeken worden naar bijvoorbeeld de eerder vermelde punten:
Verpakkingsonderzoek is voornamelijk maatwerk, omdat elk product weer anders is en in een andere markt wordt afgezet. Een veel toegepaste onderzoeksmethode bij een verpakkingsonderzoek is de groepsdiscussie. Daarin worden de eerste indrukken en associaties vastgelegd van de deelnemers. Deze resultaten worden vervolgens weer gekoppeld aan het gewenste merkbeeld, waaruit logischerwijs een conclusie/advies voortvloeit. Er kan ook gekozen worden voor een onderzoek in een winkel zelf. Dan kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar de opvallendheid van een product in het schap, communicatieve werking, enz. Een combinatie van beide methoden is uiteraard ook mogelijk.