Wanneer er behoefte is aan cijfermatige informatie, wordt er kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Dit is een type onderzoek, waarbij antwoord wordt gegeven op vragen als ‘hoeveel procent van de doelgroep is tevreden?’, ‘hoeveel mensen hebben interesse in..?’ etc.
Een steekproef zal voldoende groot moeten zijn, zodat er betrouwbare gegevens kunnen worden verkregen. Hoe kleiner de steekproef, hoe groter de invloed van één respondent op de verhouding tussen de antwoorden op een vraag. Een realistische steekproef is afhankelijk van factoren zoals de grootte van de populatie, de gekozen methode en het beschikbare budget en de tijd. Voor informatie over een goede steekproefgrootte wordt verwezen naar de steekproefcalculator.
Een kwantitatief onderzoek kenmerkt zich door een gestructureerde vragenlijst, met vooral gesloten vragen. Om de resultaten te kunnen kwantificeren krijgen alle respondenten in de doelgroep in principe dezelfde vragen voorgelegd. Uiteraard kan er wel voor worden gezorgd dat, afhankelijk van de achtergrondkenmerken of antwoorden op bepaalde vragen, subgroepen vragen overslaan.
Er zijn veel verschillende methoden om een kwantitatief onderzoek uit te voeren. Welke methode het meest geschikt is, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals beschikbare gegevens van de doelgroep, de onderzoeksvraag, het budget en de beschikbare tijd. Er kan ook voor worden gekozen om een combinatie van methoden toe te passen.
Kwantitatief onderzoek is herkenbaar omwille van de volgende kenmerken:
– Meer informatie over online onderzoek
– Meer informatie over telefonisch onderzoek
– Meer informatie over schriftelijk onderzoek
– Meer informatie over face-to-face onderzoek
– Meer informatie over interactive voice response
Wij adviseren de volgende drie specialisten in kwantitatief onderzoek:
– Right Marktonderzoek
– Team Vier
– Marble Research