Vragenlijstje, zo gemaakt? woensdag 05 november 2014| Right Marktonderzoek

“We willen graag een onderzoek door u laten uitvoeren. De vragenlijst is er al, die hebben we zelf gemaakt, dus u kunt direct aan de slag.” We maken het regelmatig mee. Helaas blijkt de vragenlijst, goede ervaringen daargelaten, vaak toch niet je-van-het. Een dilemma dat zo de kop op steekt, is hoe je hier als onderzoeksbureau mee omgaat. Enerzijds kan worden gekozen voor het principe van ‘u vraagt, wij draaien’. Aan de andere kant kriebelt natuurlijk het onderzoeksbloed, wat wil gaan voor het meest optimale resultaat.

Ook met een ‘foute’ vragenlijst krijg je heus resultaten, alleen de vraag is hoe betrouwbaar deze zijn. Dit doet mij denken aan een kennis die eens werd gebeld voor een onderzoek voor een biermerk. Er werd gevraagd welk biermerk hij meestal dronk, waarop hij een merk noemt dat toch vrij bekend is en zeker in iedere supermarkt verkrijgbaar. “Meneer, dit merk staat niet in het rijtje, u moet een ander merk noemen.” Nou lijkt dit misschien een zeldzame misser, maar niets is minder waar. Op allerlei fronten kan de plank worden misgeslagen, hoe goed bedoeld ook.

Antwoordcategorieën die overlappen, ontbrekende antwoordmogelijkheden, verkeerde verwijzingen, sturende vragen, het komt allemaal voorbij. En dan zijn er nog de vragenlijsten waarbij wordt uitgegaan van heel veel voorkennis of waarvoor een respondent wel een week vakantie mag nemen om het te beantwoorden.

De introducties kunnen heel lang worden gemaakt, wat zeker bij telefonisch onderzoek niet geschikt is (“Sorry, wat was de vraag ook alweer?”), maar ook bestaat vaak de neiging om heel veel te vragen (“We hebben nu de kans.”) Je denkt bijvoorbeeld het ene moment nog een vragenlijst(je) te beantwoorden waarin je je tevredenheid over de plaatselijke supermarkt mag aangeven, bij het knipperen van je ogen beantwoord je ineens vragen over in welke outfit je graag voetbal kijkt. Want ja, dan weet de supermarkt tenminste of ze huispakken of jurkjes als gadget moeten aanbieden bij het WK.
Natuurlijk is het niet zo dat een onderzoeksbureau als enige een goede vragenlijst kan ontwikkelen. Evenmin is de grens tussen een goede en een slechte vragenlijst heel zwart wit. Immers, geef twee bureaus een opdracht om een vragenlijst voor onderwerp x te ontwikkelen en er komen twee verschillende vragenlijsten uit. Waar het om gaat is, dat er veel valkuilen zijn, waar een onervaren ‘enquêtemaker’ zo in kan kukelen zonder het zelf door te hebben. Het maken van een vragenlijst blijft toch een vak. Klanten blijken uiteindelijk meestal blij wanneer je suggesties doet voor aanpassing van de vragenlijst. Wat mij als onderzoeker dan ook weer blij maakt; het onderzoeksbloed heeft mogen kriebelen en de klant is blij, wat wil je nog meer?

Right Marktonderzoek van Right Marktonderzoek

Right Marktonderzoek

Right Marktonderzoek is al ruim 25 jaar een deskundige en betrouwbare onderzoekspartner. Right Marktonderzoek kan het inzicht verschaffen waar u om vraagt.

Lees verder »

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!