Uitbesteden marktonderzoek

Ga direct naar:

 

Inleiding

Veel bedrijven, instellingen en stichtingen hebben niet specifiek een marktonderzoekafdeling binnen hun organisatie. Gevolg hiervan is dat organisaties zelf veelal geen grootschalige onderzoeken uitvoeren. Wanneer een organisatie toch zelf onderzoek wil uitvoeren, gebeurt dit door gebrek aan mankracht en budget veelal kleinschalig. Het kostenaspect van een marktonderzoek voert binnen veel organisaties vaak de boventoon, terwijl het verzamelen van de juiste informatie veel belangijker is. Een beslissing op basis van ‘onvolledige’ of ‘incorrecte’ informatie kan namelijk grote(re) financiële gevolgen hebben. Voordat er een marktonderzoek wordt uitgevoerd, dient er eerst een keuze gemaakt te worden tussen ‘zelf doen’ en ‘uitbesteding’. Wat beide partijen ‘kunnen’ bieden staat hieronder weergegeven.

 

offerte aanvragenDrie offertes ontvangen?

Wilt u een marktonderzoek laten uitvoeren? Zoekt u een vakkundig en ervaren marktonderzoekbureau? Alles over marktonderzoek zoekt drie bij uw onderzoeksvraag passende onderzoeksbureaus.

Ontvang gratis 3 offertes

 

Zelf doen of uitbesteden marktonderzoek
  • In de meeste gevallen minder kosten dan bij uitbesteding.
  • Er is specifieke vakkennis benodigd voor het verzamelen van de informatie. Voor een extern marktonderzoeksbureau is het moeilijker zich deze vakkennis in korte tijd ‘eigen’ te maken.
  • De informatie die dient te worden verzameld is te vertrouwelijk om door een extern marktonderzoekbureau uit laten voeren.

 

In veel gevallen zijn bovenstaande redenen niet van toepassing of niet toereikend genoeg voor de juiste resultaten. Op dat moment is ‘uitbesteding’ een reële optie.

 

Wil je meer weten over marktonderzoek?

Wil je meer weten over hoe je zelf marktonderzoek kunt doen? Download gratis het e-Book ‘Marktonderzoek, doe je zo!’ van Linkin Business.

– e-Book (PowerPoint PDF document), geschreven door Reinoud Bliek, directeur Linkin Business. 

 

Uitbesteding

Bedrijven die overwegen om marktonderzoek uit te gesteden kunnen dit laten uitvoeren door:

  • Student/stagiair
  • Freelancer
  • Marktonderzoekbureau

 

Student/stagiair

Het laten uitvoeren van marktonderzoek door een student of stagiair is relatief goedkoop voor een bedrijf. Een onderzoek uitbesteden aan een student heeft als nadeel dat hij of zij voor een vaste stage- of afstudeerperiode werkzaam is en minder kennis heeft dan een professional. Vaak moet ook het onderzoek van een student/stagiair aan eisen voldoen van de opleiding, waardoor het resultaat voor een organisatie niet altijd interessant is.

Freelancer

Freelance marktonderzoekers kunnen voor een project of periode worden ingehuurd. Vooral marktonderzoekbureaus die tijdelijk meer capaciteit nodig hebben maken gebruik van freelance marktonderzoekers.

Voor meer informatie over freelance marktonderzoek ga direct naar:

Marktonderzoekbureau

Marktonderzoekbureaus zijn gespecialiseerd in marktonderzoek en beschikken hierdoor over de benodigde ervaring en vakspecifieke deskundigheid.

  • Marktonderzoekbureaus kunnen de juiste methoden en technieken toepassen, waardoor er een betrouwbaar onderzoeksresultaat wordt verkregen.
  • Medewerkers van een marktonderzoekbureau zijn getraind in het ‘deskundig’ benaderen van respondenten. Voordeel hiervan: respondenten spreken vaak vrijuit en geven eerlijke antwoorden, wat kwalitatief betere informatie oplevert.
  • Een marktonderzoekbureau is een neutrale bron. Bij onderzoeken van onderwerpen die gevoelig liggen in een organisatie, komen er geen persoonlijke belangen in het geding.
  • Een marktonderzoekbureau is onafhankelijk en kan daardoor adequaat de problematiek boven tafel krijgen, door de hoofdzaken van de bijzaken te onderscheiden.
  • Als een marktonderzoekbureau sneller resultaten kan aanleveren tegen een reële prijs/of zelfs goedkoper, dan valt uitbesteding te overwegen.
  • Als een onderzoek teveel tijd vergt van de medewerkers om zelf uit te voeren.

 

Wanneer een organisatie besluit om een marktonderzoek uit te besteden aan een extern marktonderzoekbureau, dan is het voor beide partijen noodzakelijk als er een duidelijke briefing wordt opgesteld.

Zoek je een marktonderzoekbureau? Ga direct naar:

 

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!