Haalbaarheidsonderzoek

Ga direct naar:

 

Inleiding haalbaarheidsonderzoek

Het haalbaarheidsonderzoek is een onderzoek naar exploitatiemogelijkheden of de rentabiliteit van een organisatie. Een haalbaarheidsonderzoek wordt vaak uitgevoerd bij de start van een nieuw bedrijf, bij een geplande investering (nieuw product/dienst) of uitbreiding/verplaatsing van een bedrijf. Veelal stelt de financier als voorwaarde dat een marktonderzoek onderdeel is van het ondernemingsplan.

 

specialist haalbaarheidsonderzoekSpecialisten haalbaarheidsonderzoek

Wij adviseren de volgende ervaren specialisten in haalbaarheidsonderzoek. Zij kunnen helpen bij het nut en de noodzaak van een onderzoek en gaan vertrouwelijk met uw bedrijfsinformatie om.
– De Unieke Ondernemer
– Flynth
– Bureau Verten
– Marktonderzoekbureau Molgo

 

HaalbaarheidsonderzoekBelang van een haalbaarheidsonderzoek

Voordat een persoon of een organisatie relatief veel tijd en geld gaat investeren in een project, is het zeer nuttig om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Op basis van een haalbaarheidsonderzoek kunnen namelijk beter gefundeerde beslissingen worden genomen. Vooral op het gebied van:

  • Uitbreiding
  • Herfinanciering
  • Herstructurering
  • Bedrijfsverplaatsing
  • Bewerking van nieuwe markten
  • Ontwikkeling van nieuwe producten

 

Een haalbaarheidsonderzoek geeft antwoord op de vraag welke investering voor een organisatie het meest aantrekkelijk is, geeft een nauwkeurig beeld van de benodigde investeringen en de rentabiliteit van een initiatief en is voor financiers het middel om een onafhankelijk beeld van plannen, risico’s en rentabiliteit te krijgen.

 

Methode

In het kader van een dergelijk onderzoek kunnen vele onderzoeksmethoden toegepast worden, variërend van deskresearch tot kwantitatief onderzoek tot diepte-interviews/groepsdiscussies. De keuze voor de juiste onderzoeksmethode is afhankelijk van het betreffende product of dienst, de beoogde klantengroepen en natuurlijk het budget.

 

Starters

Starters moeten veelal als onderdeel van een ondernemingsplan een haalbaarheidsonderzoek of brancheonderzoek laten uitvoeren. Het is de eerste stap om te kunnen bepalen of het idee dat een starter heeft ook werkelijk haalbaar is. Steeds vaker eist een bank een haalbaarheidsonderzoek, zeker in tijden dat het met de economie slechter gaat en banken voorzichtig zijn in het financieren van nieuwe ondernemingen. De kosten van een dergelijk onderzoek zijn zeer divers en afhankelijk van het type onderneming, het doel van de onderneming en de doelgroep of markt waar het zich op gaat richten.

 

Wat kost een marktonderzoek?

Helaas kan deze vraag niet eenvoudig worden beantwoord. De kosten van een haalbaarheids- of brancheonderzoek zijn afhankelijk van de omvang van het onderzoek dat moet worden uitgevoerd om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Welke onderzoeksmethode moet worden toegepast? Kwalitatief of kwantitatief onderzoek? Wordt het onderzoek telefonisch, online of middels deskresearch uitgevoerd? Een kleinschalig deskresearch is uiteraard goedkoper dat een grootschalig telefonisch onderzoek. Ook de kosten van telefonisch of online onderzoek kunnen enorm uiteenlopen. Een gemakkelijk te bereiken doelgroep zal minder kosten met zich meebrengen dan een hele specifieke doelgroep. Het is altijd verstandig om meerdere offertes aan te vragen. Een onderzoek uit 2005 (bron: Onderzoekspaleis) toont aan dat de prijzen soms enorm ver uit elkaar liggen. Onderaan deze pagina worden enkele specialisten vermeld die u verder kunnen helpen met het uitvoeren van een marktverkenning.

 

Meer informatie over het ondernemingsplan en marktonderzoek
Meer informatie

Meer informatie over haalbaarheidsonderzoek i.v.m. een ondernemingsplan.

– MKB Servicedesk: hoe doe ik marktonderzoek?
– Doe-het-zelf-ondernemingsplan
– Ik ga starten: 8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen
– Ondernemersplein: bepaal u markt
– Young Start UP: veel info en links over marktonderzoek voor nieuwe ondernemers

 
 

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!