Eye tracking

Ga direct naar:

 

 

 

 

Eye tracking levert informatie op over kijkgedrag. Binnen marktonderzoek wordt eye-tracking veelal als onderdeel van een usability onderzoek gebruikt om te onderzoeken hoe een website, webshop, app of digitale nieuwsbrief op een desktop/laptop, smartphone of tablet door een bezoeker wordt bekeken. Maar eye-tracking wordt soms ook ingezet voor print (brochures, affiches, magazines etc).

 

offerte aanvragenOfferte voor eye tracking

Wilt u een onderzoek middels eye tracking uitvoeren? Zoekt u een vakkundig en ervaren marktonderzoekbureau? Alles over marktonderzoek zoekt drie bij uw onderzoeksvraag passende onderzoeksbureaus. Wij brengen u in contact met ‘de eye tracking specialisten’.

Ontvang gratis 3 offertes

 

specialist eye TrackingDrie specialisten eye tracking

Wij adviseren de volgende drie specialisten in eye tracking:
– Jungle Minds
– Validators
– Motivaction

 

Methode

Het is mogelijk om het daadwerkelijke gedrag van een bezoeker op een website te meten. Doormiddel van eye-tracking (het registreren van oogfixaties en saccades) is het mogelijk om het feitelijke kijkgedrag van een respondent (testpersoon), te vertalen naar een schematisch weergave (heatmap). Een respondent zit tijdens een eye-tracking meestal in een testomgeving waarbij zijn kijkgedrag door middel van geavanceerde apparatuur wordt gemeten. Er worden vragen aan de respondent gesteld en vaak worden er zoekopdrachten voorgelegd. Hierdoor wordt in kaart gebracht waar de respondent zich op focust en hoe lang de respondent erover doet om iets te vinden of op te lossen. De verzamelde gegevens worden verwerkt tot een zogenaamde heatmap. In de heatmap worden knelpunten in een website snel zichtbaar. Met dit resultaat kan de structuur van een website enorm worden verbeterd. Figuur 1 en 2 zijn voorbeelden van resultaten uit een eye-tracking onderzoek. Figuur 1 laat zien welke delen van een website het meest bekeken worden. Figuur 2 geeft de kijkroute weer die een testpersoon heeft afgelegd tijdens een onderzoek.

 eye tracking

Met behulp van deze methode kan de usability van een website aanzienlijk verbeterd worden. Een eye-tracking onderzoek verschaft uiteindelijk informatie over:

  • Totale kijktijd van de bezoeker
  • Afzonderlijke aandachtsvlakken (fig 1)
  • Het blikverloop (fig 2)

 

Met het onderzoeksresultaat kan de structuur van een website enorm worden verbeterd. Na een analyse van de gegevens kan de navigatie worden verbeterd en kan er gezorgd worden dat er meer pagina’s worden bekeken. Ook levert eye tracking vaak zeer concrete informatie op waarmee het gehele design van een website kan worden verbeterd.

 

Gratis eye-tracking

Feng Gui heeft een automatische en gratis webservice die de bewegingen van het menselijk oog nabootst. De dienst van Feng Gui kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld advertenties maar ook voor online videos. Het werkt heel eenvoudig; je maakt een screenshot van je website en die upload je naar Feng Gui. Vervolgens heb je vrij snel (soms binnen een minuut) het resultaat.

 

Marktonderzoekbureaus gespecialiseerd in eye-tracking

Er zijn verschillende onderzoeksbureaus in Nederland die Eye Tracking aanbieden.

  1. Jungle Minds– Jungle Minds beschikt over geavanceerde eye tracking apparatuur, dat kijkgedrag van bezoekers vastlegt doordat camera’s in een beeldscherm de oogbewegingen volgen.
  2. Validators– Validators doet marktonderzoek met als doel om alle communicatiemiddelen, media inzet en reclame beter te maken.
  3. Netlash bSeen– Voor Eyetrack studies werken we samen met Eyetools (externe link), de wereldleider in analyse van eyetracking.
  4. Motivaction– Inzicht in de impact van uw verpakking in het schap? Een combinatie van eyetracking met schappen op ware grootte en kwalitatieve diepte-interviews.
  5. NetMarketing– Analyse van het kijkgedrag van uw doelgroep door middel van high-tech apparatuur en software.
  6. De Vos & Jansen– De Vos & Jansen Marktonderzoek reikt onder andere door middel van Eye-tracking informatie aan, die direct inzicht geeft in de mate van aandacht voorafgaand aan en tijdens uw campagne.
  7. DiepbiZniZ– Eyetracking laat ons zien waar uw klanten kijken en belangrijker: niet kijken! We brengen het onderbewuste gedrag in beeld waar zij zich niet van bewust van zijn. DiepbiZniZ is eyetracking specialist van het eerste uur. De interpretatie van eyetracking data heeft voor ons geen geheimen meer.
{"slides_column":"4","slides_scroll":"1","dots":"true","arrows":"true","autoplay":"true","autoplay_interval":"2000","loop":"true","rtl":"false","speed":"1000","center_mode":"false"}

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!