Freelance marktonderzoek

Ga direct naar:

 

Inleiding freelance marktonderzoek

Freelance marktonderzoekers kunnen voor een project of periode worden ingehuurd, zowel aan de kant van een bureau als bij een opdrachtgever. Voordeel van het inhuren van een freelancer is dat er weinig tijd nodig is voor het inwerken van de nieuwe medewerker en dat er een ervaren kracht binnenkomt. Daar staat wel een uurtarief tegenover van doorgaans rond de 60 tot 70 euro voor een junior en 85 tot 100 euro voor een senior freelancer. Afhankelijk van kennis, ervaring en vaardigheden kunnen uurtarieven uiteraard afwijken. Het is belangrijk om eerst goed op papier te zetten wat er verwacht wordt van de freelance marktonderzoeker en dan pas te gaan beginnen met zoeken naar een geschikte persoon.

Freelance marktonderzoekerBureauonderzoeker versus bedrijfsonderzoeker

Allereerst is het belangrijk of de onderzoeker die je zoekt de rol van een bureauonderzoeker of een bedrijfsonderzoeker moet gaan innemen. Dat klinkt als een open deur maar is het niet. De rol van bureauonderzoeker komt namelijk ook voor bij opdrachtgevers – als er onderzoek wordt gedaan zonder tussenkomst van een marktonderzoekbureau.

Typische bedrijfsonderzoekers focussen op de vertaling van de informatiebehoefte bij marketing, product management, communicatie etc. en schakelen vervolgens met onderzoeksbureaus. Veel voorkomend is een mengvorm waarbij sommige projecten geheel worden uitgevoerd door een bureau en anderen deels door de opdrachtgever.

Interim of projectbasis?

We spreken van een interim-onderzoeker als er een bestaande FTE tijdelijk wordt ingevuld door een freelancer. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij zwangerschaps- of ziekteverlof of als een medewerker vertrekt en er nog geen vervanger is gevonden. Hierbij betreft het vaak een opdracht van meerdere maanden waarbij de freelancer meedraait als volwaardig lid van het team. In dit geval is het belangrijk om een freelancer in te huren die qua persoonlijkheid een goede aanvulling vormt voor het team. Bij een losse opdracht is passen in het team minder belangrijk en kun je focussen op de eigenschappen die nodig zijn om deze specifieke opdracht tot een goed einde te brengen.

Branche-ervaring of juist niet?

Waar kies je voor, iemand met aansluitende branche ervaring, of juist niet? Soms is het prettig als een freelancer een frisse kijk heeft op je business – dan kan het een idee zijn om iemand binnen te halen die wel ervaren is, maar in een andere branche. Het kan voor bepaalde opdrachten ook juist cruciaal zijn dat er iemand komt die een soortgelijke opdracht al eerder heeft gedaan binnen de branche.

Junior, medior of senior?

Voor een eenvoudige, gekaderde opdracht is het niet nodig een zware senior freelancer in huis te halen. Maar voor complexe opdrachten met politieke gevoeligheden, of als er nauwelijks tijd is voor begeleiding is het wel aan te raden te kiezen voor een senior freelancer. Het uurtarief is dan doorgaans hoger maar dat betaalt zich bij de juiste persoon terug in zelfstandig werken met goede resultaten. Kies je voor een junior, houd er dan rekening mee dat er voldoende begeleiding aanwezig is.

Wanneer en waar?

Als de opdracht goed gekaderd is zal het niet altijd noodzakelijk zijn om de freelancer op kantoor te laten werken. Bedenk welke dagen/tijden het de bedoeling is om op kantoor te zijn. Hoe lang duurt de opdracht en kan de freelancer zelf die uren indelen?

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!