BLOGS

BLOG donderdag 21 september 2017

Wat kost een marktonderzoek? Durk Bosma

Aan alle professionele dienstverlening hangt een prijskaartje. En voordat je aan marktonderzoek begint, wil je graag weten wat het kost. Maar het prijskaartje voor een marktonderzoek kan nogal variëren. En daarbij komt dat het vooraf heel lastig is om de kwaliteit van een marktonderzoek te bepalen.

Lees verder »

BLOG maandag 18 september 2017

De wankele business case van marktonderzoek Durk Bosma

Enige tijd geleden plaatste ik een blog over de kosten van marktonderzoek. Een reactie daarop zette me aan het denken. Wat namelijk veel belangrijk is, is de vraag wat het eigenlijk oplevert? Of, wat loop je mis als je geen marktonderzoek doet? En is dit kwantificeerbaar, zodat je er een business case van kunt maken? […]

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Zelf onderzoeken redactie

Niet al het onderzoek hoeft te worden uitbesteed. Door middel van deskresearch kan je al veel informatie verzamelen. Maar weet jij waarom deskresearch van belang is?

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Vragenlijst redactie

Een vragenlijst of gespreksrichtlijn is één van de belangrijkste onderdelen van een kwantitatief of kwalitatief onderzoek. Wanneer een vragenlijst niet goed wordt opgezet of een gespreksrichtlijn niet genoeg informatie omvat, wordt er niet informatie verzameld om bindende conclusies te trekken.

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Net Promoter Score (NPS) redactie

Een Net Promoter Score, of NPS, is een beproefde methode om de loyaliteit van een klant te meten. Door het stellen van een simpele vraag, kan er een getal worden berekend. Dit getal is de Net Promoter Score.

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Steekproef berekenen, hoe doe je dat? redactie

Een steekproefgrootte berekenen, hoe doe je dat? Een steekproefgrootte berekenen en het bepalen van de steekproef is een vak apart, omdat er gebruikgemaakt wordt van ingewikkelde formules. Deze pagina is er dan ook niet op gericht om u te vermoeien met statistische informatie. In plaats daarvan kunt u gebruik maken van de steekproefcalculator. In onderstaande […]

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Wat is kwalitatief onderzoek? redactie

Wat is kwalitatief marktonderzoek? Bij kwalitatief onderzoek wordt, in tegenstelling tot kwantitatief onderzoek, niet gestuurd op het verkrijgen van cijfermatige informatie, maar juist op het achterhalen van achterliggende motieven en meningen. Dit is echter een relatief tijdsintensief traject en er worden doorgaans met kleine steekproeven gesprekken gevoerd. Onder andere gaat het om open gesprekken, waarbij […]

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Diepte-interview redactie

Een diepte-interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een gesprek plaatsvindt tussen een interviewer en een respondent. Een diepte-interview is uitermate geschikt om ideeën en opvattingen over een bepaald onderwerp te achterhalen. De informatie die wordt verkregen gaat ‘dieper’ dan informatie die middels kwantitatief onderzoek wordt verzameld.

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Klanttevredenheidsonderzoek redactie

Klanttevredenheid is voor veel bedrijven van groot belang, omdat kwaliteit en tevredenheid noodzakelijk zijn voor het verbeteren van de prestaties. Met een tevredenheidsonderzoek kan de tevredenheid van een bepaalde doelgroep (klanten, medewerkers, leveranciers of de maatschappij) van een organisatie, product of dienst in kaart worden gebracht.

Lees verder »

BLOG vrijdag 24 februari 2017

Onderzoeksmethoden redactie

Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden Voor het verrichten van een marktonderzoek kan onderscheid worden gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve methoden. De keuze van de onderzoeksmethode is afhankelijk van de informatie waar organisaties op zoek naar zijn.   Kwantitatief marktonderzoek Door middel van kwantitatief onderzoek kan een groot aantal respondenten worden ondervraagd, waardoor cijfermatig inzicht wordt verkregen […]

Lees verder »

Helpt u ons? Dan helpen wij u!

Door maar 5 vragen in te vullen, helpt u ons om de website te verbeteren
én maakt u kans op een waardebon van €25!